Zorginstellingen bekijken textielverzorging nog te eenzijdig, zo blijkt uit de eerste resultaten van de Nationale Textielverzorgingsbenchmark. In augustus en september 2016 hebben 428 managers en medewerkers in zorginstellingen voor langdurige zorg meegewerkt aan dat onderzoek.

Weinig kennis

Uit het onderzoek blijkt dat er te weinig kennis is bij het management en het personeel over de textielverzorging en er blijkt een gebrek aan inzicht in de kosten. Het management van de textielverzorging (klachten, kleding zoek) kost bij de meeste instellingen minimaal 4 uur per week. Door de veranderingen in de zorgsector wisselt het personeel snel. Dat komt de kennis over en het inzicht in alle aspecten van textielverzorging niet ten goede. Bij het management leeft er behoefte aan meer inzicht in de kosten, voor het personeel is kennis over de waarde van wassen voor de cliënt een verbeterpunt.

Kwaliteit textielverzorging

Cliënten vinden de kwaliteit van persoonsgebonden was namelijk vaak even belangrijk of zelfs belangrijker dan het schoonhouden van de kamer of de warme maaltijd. De kwaliteit van de was heeft een groot effect op hun gevoel van eigenwaarde. Ruim de helft van de instellingen (61%) is van mening dat de textielverzorging voldoet aan de wensen van cliënten.

Beleid en uitvoering

Vooral facilitair managers en locatiemanagers beslissen over de textielverzorging. De operationele verantwoordelijkheid ligt het vaakst bij het personeel op de locatie of in de woongroep zelf. Ruim 40% van de deelnemende instellingen besteedt alles uit aan een externe wasserij, terwijl een even groot percentage alles zelf doet. Daarnaast kiest bijna 20% voor een combinatie van interne en externe textielverzorging. Bij instellingen die het wassen (gedeeltelijk) uitbesteden vindt een kwart dat men hierover andere beslissingen had moeten nemen, terwijl dit percentage bij instellingen die zelf wassen maar 9% is.

Behoefte aan meer kosteninzicht

Bijna 40% van de instellingen kan niet voorspellen hoe de kosten zich zullen ontwikkelen. Bovendien heeft ruim 20% geen idee wat wordt doorberekend aan cliënten. Verder lopen de schattingen van de waskosten per cliënt en de manier waarop ze worden doorberekend sterk uiteen.

shareThisPage