Het uitgangspunt: De Schutse, het woonzorgcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking in Kesteren, moest de verhuizing van de keuken naar een nieuwbouw opgeven omdat het realiseren van een nieuwbouw, te grote financiële risico's met zich meebracht. De kans: de ongebruikte ruimte kon worden gebruikt voor een al lang geplande centrale in-huiswasserij. Het resultaat: de moedige stap werd beloond. De wasserij werkt rendabel en vanuit hygiënisch oogpunt op het hoogste niveau.

Een groot en vriendelijk ingericht parkeer- en verblijfsterrein ligt centraal tussen de verschillende gebouwen van De Schutse waar de woongroepen (clusters) voor mensen met een verstandelijke en vaak ook meervoudige beperking zijn ondergebracht. Tegenover de administratie bevinden zich de keuken en in de aanbouw van een piramideachtig gebouw opgetrokken in houtskeletbouw dat eigenlijk bedoeld was voor een grotere keuken de wasserij. In de lichte ruimten zorgen hoofd wasserij Anneke Huisman en Lia van der Velde met hun team voor professioneel wasgoedmanagement. De medewerksters doen het werk met zichtbaar veel plezier: de processen zijn duidelijk gestructureerd, iedereen is goed op elkaar ingespeeld en alles is in deze schone en opgeruimde werkruimte perfect op elkaar afgestemd. Dat is niet toevallig zo, want Miele heeft De Schutse bij het ontwerp van de wasserij en de werkwijze intensief geadviseerd.

Portret De Schutse

De Schutse is een woonzorginstelling voor mensen met een verstandelijke en vaak ook lichamelijke beperking in alle leeftijdscategorieën op gereformeerde grondslag. De instelling heeft drie locaties. De Schutse is een identiteitsgebonden organisatie en biedt volledige woonzorg en dagbesteding aan zorgvragers. Een van de doelen van De Schutse is het behoud en het bevorderen van zelfredzaamheid in de dagactiviteitencentra. Er werken 325 medewerkers in 17 woongroepen, waarvan vier in Kesteren met 60 mensen. Daar komen nog 40 cliënten voor dagbesteding bij.

Stoffen zakken voor de vuile was

In de voorruimte wordt de vuile was eerst gesorteerd. Zes keer per week, twee keer per dag wordt het wasgoed door de medewerksters van het wasserijteam opgehaald bij de woongroepen en met een elektrowagen naar de wasserij gereden. Per woongroep van 15 bewoners zijn er grote blauwe stoffen zakken voor de vuile was. De waszakken zijn voorzien van ingeregen koord en een fixlock. De zakken staan in aparte opbergruimtes waar ze dagelijks, behalve op zondag, op een rolcontainer naar de elektrowagen worden gereden. In de wasserij sorteert het team het wasgoed uit de zakken op verschillende textielsoorten en op lichte en donkere was: ondergoed, hemden, pyjama's en algemene, dus niet-persoonsgebonden was. Sterk verontreinigde en gecontamineerde kledingstukken worden apart behandeld. De medewerksters dragen aan de onreine zijde van de wasserij handschoenen en beschermende kleding. Daarnaast wordt er continu gebruik gemaakt van een handendesinfectans.

Merken van de kleding

Na het voorsorteren wordt de was in de eigenlijke wasruimte gebracht, waar drie Miele wasmachines – twee met een capaciteit van 20 kilo en een met 8 kilo – permanent in gebruik zijn. Ook aan het einde van de werkdag worden de machines nog een keer gevuld en aangezet. Na het wassen wordt het wasgoed aan de schone zijde gedroogd. Daarna volgen het strijken en mangelen van platgoed, het opvouwen en verzamelen (ieder kledingstuk is voorzien van een gepatched kledingmerk met naam), het ophangen op kleerhangers en het sorteren in de vakken van de persoonsgebonden wasgoedwagens. Het schone wasgoed wordt 's maandags, 's woensdags en vrijdags teruggebracht naar de kamers van de bewoners.

Outsourcing geen alternatief

D. J. Hovestad, manager bedrijfsbureau van De Schutse in Kesteren, ziet in de centrale in-huiswasserij alleen maar voordelen: "het kwijtraken van kledingstukken en een slechte afwerkingskwaliteit kunnen met een professioneel textielmanagement nagenoeg worden uitgesloten."

Zou outsourcing een alternatief zijn geweest?

D. J. Hovestad: "Nee. We hebben dat met meerdere partijen uitgerekend en onderzocht. Het resultaat was duidelijk: juist voor wat betreft de persoonsgebonden was is een eigen wasserij voor De Schutse economisch gezien de beste oplossing."

 

Reier van de Lagemaat, clustermanager van De Schutse, over de voordelen van een centrale in-huiswasserij: hebt u het project voor de nieuwe in-huiswasserij sinds het begin af aan begeleid. Wat waren uw prioriteiten?

Ons doel was het vanuit hygiënisch oogpunt een schone oplossing te vinden, ons personeel in de woongroepen voor wat betreft het intensieve werk  in de wasserij te ontlasten en de kosten van de wasserij aanzienlijk te verlagen. Dat is allemaal gelukt. Het textielmanagement is op alle punten aanmerkelijk verbeterd. Daarnaast raken wij nauwelijks nog wasgoed kwijt, omdat we heel goed letten op het patchen en merken van alle persoonsgebonden kleding en textiel. Het is nu vanzelfsprekend dat familieleden van de cliënten ons nieuwe kleding brengen die wij dan van een kledingmerk met naam en woongroep voorzien.

 

Waar ziet u de economische voordelen van uw in-huiswasserij?

Er zijn meerdere punten. De arbeidsprocessen zijn bijvoorbeeld geoptimaliseerd. Ons team werkt met vier vaste medewerksters en vier parttimers, waaronder ook een bewoonster, uiterst efficiënt. De op een hogere sokkel ingebouwde wasmachines en drogers van Miele werken uiterst betrouwbaar. De volledig automatisch werkende doseerinstallatie wordt via de wasmachines geregeld en zorgt altijd voor de juiste dosering van vloeibaar wasmiddel. In de drogers met Air Recycling Plus-technologie wordt daarnaast 60 procent van de reeds verwarmde proceslucht hergebruikt.

 

Wat betekent kwaliteit in uw wasserij?

Bijvoorbeeld dat wij de volledige wasserij een keer per week, altijd op donderdag, desinfecteren. Dat wij het ons toevertrouwde wasgoed altijd met zorg behandelen en ieder kledingstuk merken. En dat wij ook afgevallen knopen weer aanzetten of vervangen en gescheurde naden repareren.

 

Zou u een centrale in-huiswasserij over het algemeen voor instellingen als de uwe adviseren?

Dat kun je zo algemeen niet stellen. Ieder geval is weer anders. Miele heeft onze situatie goed geanalyseerd en de perfecte oplossing voor ons gevonden.

 

shareThisPage