“Als bedrijf kun je je was prima in eigen beheer doen.” Anthony Hendriks is sales manager voor de afdeling Cole & Wilson bij Christeyns, een bedrijf dat professionele wasmiddelen produceert én hygiëne-expert is. Samen met Miele helpt Christeyns klanten in de voedselindustrie met het professionaliseren van hun in-huis-wasserij. Anthony legt uit hoe dat werkt.

Waar Miele specialist is op het gebied van was- en droogapparatuur, is Christeyns dat op het gebied van wasmiddelen en hygiëne. Dat zorgt volgens Anthony voor een goede samenwerking: “De potentiële klant, een restaurant bijvoorbeeld, geeft bij Miele aan dat hij in-huis wil wassen, waarna Miele aan de slag gaat met het wasmachine-gedeelte. Vervolgens zorgen wij ervoor dat de was visueel en hygiënisch schoon wordt. De klant kiest zelf welk bedrijf hem helpt met dit hygiëne- en wastechnische advies, en Christeyns is één van de bedrijven die door Miele wordt aangeraden.”


In-huis-wassen voor perfecte hygiëne   

In-huis-wassen is volgens Anthony een goede keuze. “Je kunt op drie manieren je was verzorgen. Je kunt het uitbesteden, wat zorgt voor een goede kwaliteit. Maar kan ook prijzig zijn. Je kunt er dan voor kiezen om zelf je was te doen. Bijvoorbeeld door werknemers om de beurt de was thuis te laten doen. Maar dat brengt risico’s mee: iedereen wast weer anders en je hebt geen zicht op de hygiëne. Tot slot kun je professionele apparatuur aanschaffen en in-huis gaan wassen. Als je dat goed aanpakt, krijg je de was perfect hygiënisch schoon. Wij kunnen daarmee helpen.”  

             

Wassen op maat

Maar hoe pak je dat aan, het hygiënisch wassen van je textiel? Anthony: “Bij professionele wasmiddelen werken we, anders dan bij consumentenwasmiddelen, met gesplitste producten: daarbij zitten niet alle bestandsdelen samen in één product. Afhankelijk van welk soort vuil er in het textiel zit, passen we het wasproces aan. Een doseerpomp wordt zo ingesteld dat op het juiste moment het juiste middel wordt toegevoegd. Is er bijvoorbeeld sprake van extra veel vetvlekken, dan doseren we extra ontvettende bestandsdelen.”  

 

Getest volgens de normen

Om de kwaliteit van het wasproces bij een klant te behouden en te onderbouwen, doet Christeyns een paar keer per jaar een test, als de klant dit wenst. Anthony: “Zo zien we of het specifieke wasproces nog steeds goed desinfecteert. Zo niet, dan kunnen we het proces optimaliseren. Ook onderzoeken we of er sprake is van herbesmetting: de was kan hygiënisch schoon uit de machine komen, maar als het op een tafel wordt gevouwen die vies is, wordt het weer besmet.”

Samen problemen oplossen

Textiel in de voedselindustrie moet altijd aan de hygiëne-regels van de HACCP- en BRC-normen voldoen. Toch kan uit een test blijken dat het niet goed schoon is. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Anthony: “Dan heeft de wasmachine bijvoorbeeld een storing gehad. Wij onderzoeken waar de oorzaak ligt en of we deze zelf kunnen oplossen. Als de oorzaak technisch is, nemen we contact op met Miele. Samen lossen we het probleem op. Door deze blijvende communicatie kunnen we klant optimaal ontzorgen.”