Waar woonzorgcentrum De Schutse jarenlang gebruikmaakte van een externe wasserij voor bedrijfskleding en van decentrale wasruimtes op de afdelingen, beschikt de instelling voor mensen met een verstandelijke beperking sinds enkele jaren over een centrale in-huis-wasserij. Naast voordelen als een kwaliteitsimpuls en kostenbesparing, is de keuze voor het centraal in-huis-wassen ook een grote stap vooruit voor de cliënten van De Schutse. Facilitair manager Reier van de Lagemaat: “Een win-winsituatie voor alle betrokkenen.”

Waarom hebben jullie gekozen voor een in-huis-wasserij?

"Langzaam maar zeker ontstond de wens om het wassen van de kleding anders te gaan organiseren. We liepen namelijk geregeld tegen problemen aan: het proces was erg arbeidsintensief, we hadden te maken met hygiëneproblemen en er raakte regelmatig kleding zoek. Om de kwaliteit van het wassen te verbeteren was het – in onze ogen – nodig om over te stappen naar een eigen centrale wasserij.”

 

Wat heeft het in-huis-wassen opgeleverd?

“Allereerst hebben we de doorlooptijd flink weten te verkorten: waar de kleding eerst vaak één tot twee weken onderweg was, hebben onze cliënten nu na drie dagen hun eigen kleding weer in de kast hangen. Een ander voordeel is dat we een stukje extra service kunnen bieden, zodat een cliënt toch zijn of haar favoriete kledingstuk naar die ene verjaardag of bruiloft kan aantrekken.”

 

“Daarnaast kunnen we sneller inspelen op eventuele besmettingen en ziektes: besmette of geïnfecteerde was wordt gescheiden aangeleverd en met een speciaal desinfectieprogramma in de wasmachines behandeld. De kwaliteit van het wassen is enorm toegenomen: kleding beschadigt niet meer, het is hygiënisch schoon, het wordt niet meer verwassen en we raken nauwelijks nog kleding kwijt.”

 


Is het op bedrijfseconomisch vlak ook een voordelige stap geweest?
“Jazeker. Door in-huis te wassen besparen we veel kosten: doordat we de was met eigen medewerkers verzorgen zijn we over de personele kosten geen btw verschuldigd. Daarnaast hebben we minder transport, hierdoor besparen we transportkosten, dit komt ook ons milieu ten goede.”

Wat is voor jullie de meerwaarde van de transformatie naar de huidige in-huis-wasserij?  
“Een echte meerwaarde is de dagbesteding, een aantal cliënten nemen nu ook deel aan het arbeidsproces in de wasserij. We willen ze het gewone leven laten ervaren. Ze kunnen de machines vullen, de was er weer uit halen en enkele vouwwerkzaamheden verrichten. Ik zie dat ze daar enorm veel plezier aan beleven en dat ze zich nuttig voelen. Daarnaast werkt het ook stimulerend voor de collega’s in de wasserij: zij genieten mee van de vreugde en vrolijkheid van de cliënten. Dat is echt prachtig om te zien.”

Hoe kijk je terug op de verandering?
“Ik kan me de oude situatie eigenlijk bijna niet meer voorstellen. In de afgelopen jaren hebben we de kwaliteit met z’n allen zó omhoog weten te krijgen… En dat wil ik vasthouden. Als ik de wasserij binnenstap, ben ik trots op wat we hier hebben neergezet, én ben ik trots op mijn medewerkers. Want ik kan wel iets willen, maar zonder mijn medewerkers ben ik nergens.” 

Wat is je advies aan instellingen en organisaties die dezelfde stap overwegen?
“Vaak wordt gedacht dat het in-huis-wassen van kleding een enorm gedoe is. Maar als je de werkprocessen, machineparkinrichting en logistiek op orde hebt én je goed laat voorlichten, hoeft dat helemaal niet zo te zijn.”