Stichting Brabant Zorg biedt wonen, zorg en welzijn aan ouderen in de regio Oss en Uden - Veghel. De organisatie omvat 26 locaties en een bedrijfsbureau dat zorgt voor de ontwikkeling, ondersteuning en beheer. Het Udense zorgcentrum Sint Jan biedt een grote diversiteit in zorg- en dienstverlening aan zowel haar cliënten binnenshuis en in verpleeghuis De Watersteeg alsmede volledige zorg aan huis voor de ouderen in de omringende aanleuncomplexen Odiliaflat, Carolushof, Aldetiendhove en Kruisherengaard. Hierbij kunnen we denken aan huishoudelijke en persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende en activerende begeleiding, aanvullende zorg somatiek en psychogeriatrie, groepsverzorging en ontspanningsactiviteiten.

Goede zorg

In totaal nemen zo’n 350 medewerkers plus 200 vrijwilligers de dagelijkse zorg voor en / of verpleging van deze ouderen voor hun rekening. “Goede zorg begint met luisteren naar de cliënt en de familie. Welke zorg wil de cliënt, wat is noodzakelijk en hoe kunnen we daar het beste invulling aan geven. Dat geldt voor zowel de behandeling als lichamelijke zorg, maar zeker ook voor de persoonlijke begeleiding. Goede verzorging en verpleging is ons vak”, zegt Jos van den Bogaard, consulent facilitair advies voor een zestal locaties. “Maar we doen meer. Zo vinden wij het belangrijk dat de cliënt zich thuis voelt. We hechten daarom veel waarde aan betrokkenheid, gezelligheid, veiligheid en privacy. Dat is ook terug te vinden in onze manier van werken.”

Doordat het zorgcentrum functioneert onder Brabant Zorg, geniet het de voordelen van een grote organisatie zonder afbreuk te doen aan het intieme karakter van de eigen locatie. Net als de andere locaties heeft Sint Jan haar identiteit, cultuur, sfeer en verbondenheid met de omgeving behouden. Niettemin opereren de locaties in een sector die momenteel aan veel veranderingen onderhevig is. Door schaalvergroting en wetgeving dienen zorginstellingen zich steeds commerciëler op te stellen. Alleen op deze manier kunnen ze overleven in een steeds sterker wordende concurrerende omgeving. “Wij lossen dit op door onder meer de activiteitenbegeleiding om te zetten naar het verenigingsleven en het verkopen van diensten. Dit kan technische dienstverlening zijn, maar ook de meer aan zorggerelateerde dienstverlening zoals de pedicure, kapsalon, huiswinkel en de verzorging van de was in eigen huis.”

"Vervolgens is in goed overleg de haalbaarheid van een eigen wasserij in Sint Jan getoetst”

Eigen wasserij

Sint Jan beschikt over een eigen wasserij met professionele wasautomaten en droogautomaten. In de naastgelegen linnenkamer staan een mangel,  een vouwtafel en een strijkinstallatie. “Voorheen besteedden we de was uit, maar onze cliënten waren daarover niet tevreden. Hun kleding, waaraan ze in de regel toch gehecht  zijn, raakte vaak zoek en vertoonde bovenmatige slijtage. En dan hebben we het nog niet over de logistieke problemen en de kosten die het uitbesteden van de was met zich meebrengen”, vertelt Van den Bogaard. “Eigenlijk zijn we op aanraden van de cliëntenraad een andere oplossing gaan zoeken, een afweging gaan maken of het uitbreiden van onze eigen kleine wasserij tot de mogelijkheden behoorde.”

Oriëntatie

Zodoende is Miele reeds in de oriënterende fase bij het project betrokken. “De adviseur van Miele Professional, Edwin van Woerden, heeft ons alle mogelijke informatie gegeven; over de apparatuur, maar ook op bedrijfseconomisch vlak. Hij heeft ons meegenomen voor een bezoek aan het klooster van de zusters Franciscanessen te Veghel, waar we een duidelijk beeld konden vormen van de invulling van een wasserij, de logistieke voordelen en de kwaliteit. ”Vervolgens is in goed overleg de haalbaarheid van een eigen wasserij in Sint Jan getoetst. De conclusie is dat het zorgcentrum voldoende volume in huis heeft, mede dankzij de twee verpleegafdelingen en het Kruisherenklooster waarmee de instelling fysiek is verbonden, om circa 50 uren per week te laten draaien. “De aanzienlijke kwaliteitsverbetering gaf voor ons echter de doorslag. Voor onze cliënten is het van belang dat zij hun wasgoed schoon, fris en goed gevouwen terugkrijgen. Bovendien wekt het veel vertrouwen als ze de medewerkers, die hun was verzorgen, persoonlijk kennen. Het werkt voor hen veel prettiger, zeker wanneer kleine reparaties zoals een gaatje stoppen of een knoop aanzetten meteen verricht worden.” Dit alles gebeurt nu binnenshuis. Alleen het beddenlinnen wordt nog uitbesteed. “Het wassen van beddenlinnen is erg arbeidsintensief. De grote, externe wasserijen zijn goed in groot wasgoed, het is juist het persoonsgebonden wasgoed waar ze minder sterk in zijn.”

Indeling

Aangezien het zorgcentrum de dienstverlening een meer centrale plaats wil geven door op de begane grond een uitnodigende boulevard te creëren, is de kapsalon verplaatst. Hierdoor is beneden meer ruimte ontstaan voor de wasserij. “Deze heeft een ideale indeling gekregen, dicht bij de lift en met een goede routing omdat de was- en droogautomaten afgeschermd van de linnenkamer staan opgesteld. De ongewassen was kan via een ingang binnenkomen en vervolgens via een andere uitgang schoon de linnenkamer verlaten, zodat kruisbesmetting tussen vuile en schone was voorkomen wordt”, aldus de adviseur van Miele Professional die drie alternatieven voor de indeling heeft uitgewerkt. “Samen met de medewerkers is bekeken hoe we de ruimte zo efficiënt mogelijk konden inrichten”, vult Van den Bogaard aan. “We willen immers ook voor hen een werkplek creëren waar ze zich thuis voelen en prettig kunnen werken.” Met dit voor ogen is onder meer gezorgd dat de ruimte is voorzien van daglichtinval en klimaatbeheersing. Verder voldoen de wasserij en linnenkamer volledig aan de eisen van de ARBO wet, zodat de medewerkers ergonomisch verantwoord en veilig kunnen werken. De medewerkers komen niet in aanraking met de chemische wasmiddelen en alle apparaten staan op verantwoorde hoogte opgesteld, waardoor ze makkelijk te beladen en ontladen zijn.

Capaciteit

Twee wasautomaten hebben een uurcapaciteit van 10 kilogram wasgoed, de derde een uurcapaciteit van 6.5 kilogram wasgoed en de droogautomaten van Miele hebben beide een capaciteit van 13 kilogram per charge. De medewerkers vinden het prettig om ook over een kleinere wasautomaat te beschikken, met name voor de fijnere was en restposten. De apparatuur is in een complete wand ingebouwd. Hierdoor wordt de geluidsemissie van met name de drogers gedempt en komen er minder stof en pluizen in de wasruimte. Vanuit de was- en droogautomaten wordt de was met waswagens met verende bodem naar de linnenkamer gebracht, waar die netjes wordt gevouwen, gestreken en/of gemangeld voordat het schone wasgoed teruggebracht worden naar de eigenaren. De cliënten zijn trouwens sinds de inbedrijfname van de eigen wasserij zeer tevreden over de verzorging van hun wasgoed. “Deze sector is continue in beweging en we anticiperen daar natuurlijk op door onze cliënten voldoende keus te bieden. Het aanbieden van de wasverzorging is daar een voorbeeld van. Cliënten kunnen desgewenst ook hun was uitbesteden of door familieleden laten wassen. We merken echter dat de positieve respons iedere dag meer klanten oplevert. Inmiddels houden een zestal medewerkers samen de wasserij zo’n 85 uren per week draaiende. Zoals we nu kunnen inschatten, dienen we binnen afzienbare tijd de wasserij verder uit te breiden, zowel qua capaciteit als medewerkers.”

 

 

shareThisPage