Schoon. Persoonlijk. Flexibel. Het zijn zomaar enkele belangrijke kenmerken van de in-huiswasserij van ‘Stichting DSV|Verzorgd Leven’ in Katwijk en Lisse. DSV én de cliënten zijn er dan ook uitermate tevreden over. "De kleding is altijd dichtbij. Wassen betekent hier veel meer dan wassen alleen".

DSV is in beweging. Wonen en zorg worden op steeds meer locaties gescheiden. Kleinschalige woonprojecten, waarin maximaal tien bewoners gezamenlijk het huishouden runnen, zijn inmiddels de normaalste zaak van de wereld voor DSV. “Ja, wassen en strijken van persoonsgebonden goed hoort daar ook bij”, zegt facilitair teamleider Gerard Zonneveld van DSV. De somatische cliënten van de vijf locaties hebben daarbij wel keuzevrijheid, legt hij verder uit. “Dat betekent dat deze cliënten er ook voor kunnen kiezen de was door de medewerkers van de centrale in-huiswasserij op de locatie Salem in Katwijk te laten doen. Bijna 95 procent van de 65 somatische cliënten per locatie maakt hiervan gebruik.”

Wassen meer dan wassen alleen

De logistieke dienst van DSV doet iedere dag de vijf zorglocaties van DSV, de diverse zorgsteunpunten en aanleunwoningen aan voor al het beddengoed en de persoonsgebonden was van de cliënten. “Zij brengen de schone was en halen de vuile was op. De eerste was belandt hier al om acht uur ’s ochtends in de wasserij”, aldus facilitair teamleider Anneke van Delft van DSV. Van ’s ochtends acht tot ’s avonds acht zijn de vier vaste medewerkers van de wasserij in de weer. Zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar “Wassen betekent hier veel meer dan wassen alleen, als je begrijpt wat ik bedoel. De medewerkers kennen bijvoorbeeld alle cliënten en zijn heel benaderbaar”, zegt Van Delft. “Het is mensenwerk”, vult Zonneveld aan. “Als de pantalon een keer extra moet worden gewassen omdat de vlekken er niet helemaal uit zijn, dan doen de medewerkers dat. En wil een cliënt dat de vouw in de mouw van zijn of haar blouse eruit wordt gestreken, dan wordt ook dat geregeld. Nou, probeer dat maar eens bij een grote wasserij voor elkaar te krijgen. Vergeet het maar.”

“Wassen betekent hier veel meer dan wassen alleen, als je begrijpt wat ik bedoel. De medewerkers kennen bijvoorbeeld alle cliënten en zijn heel benaderbaar”, zegt Van Delft.

Persoonlijk en altijd dichtbij

DSV heeft die ervaring namelijk, jarenlang is de was uitbesteed. De zorginstelling wast nu vier jaar in-huis. “Een wereld van verschil met de huidige situatie. DSV staat voor persoonlijk, voor kwaliteit, voor dichtbij en de huidige invulling met een in-huiswasserij sluit perfect aan op deze uitgangspunten”, zegt Zonneveld. Van Delft ondersteunt het met voorbeelden. “De doorlooptijd van de was nu is gemiddeld drie dagen, in de situatie dat de was werd uitbesteed aan een externe wasserij liep dit op tot wel 21 dagen. En zit de was er vandaag niet bij, dan is het wel morgen. In de oude situatie kwam men een keer per week langs, en rekende men dus van week tot week. Ook zijn er weleens twee complete karren met was kwijt geraakt. Nou, leg dat maar eens uit aan de bewoners. Nu is de was altijd dichtbij, altijd of op de woongroep of in de centrale wasserij op Salem of bij de cliënt.”

Achter ieder kledingstuk een bewoner

“Ja, de cliënten zijn heel erg tevreden. De was is schoon, snel klaar en vooral ook het feit dat ze er altijd zicht op hebben wordt enorm gewaardeerd”, zegt servicemedewerker Nel van den Oever. Zij heeft de leiding over het team medewerkers in de wasserij en staat in dagelijks contact met de cliënten van DSV. “Achter ieder kledingstuk zit een bewoner, dat realiseren wij ons ontzettend goed. Daarom gaan we er ook heel zorgvuldig mee om, zo wordt alle persoonsgebonden was netjes gelabeld zodat de bloemetjesjapon van mevrouw Jansen ook weer in de kast van mevrouw Jansen belandt en niet in die van haar buurvrouw. Want ja, de meeste dames hier hebben wel een bloemetjesjapon”, lacht Van den Oever. En mochten er onverhoopt toch opmerkingen zijn, dan worden die meteen in behandeling genomen. “Voorheen moesten de bewoners een week op antwoord wachten, nu krijgen ze dat direct”, zegt Van den Oever.

 

Schoon in de kast

Het is vlak voor Kerst als het gesprek met haar plaatsvindt. Ze zit wat onrustig op de stoel. “Waardigheid wordt steeds belangrijker, dat zien we aan het feit dat iedereen er op z’n best bij wil zitten. Vooral tijdens feestdagen”, verklaart Van den Oever. “Logisch natuurlijk, onze cliënten kijken echt uit naar feestdagen. En ja, dan staan wij ook op scherp. We zorgen dat wat de cliënten graag aan willen trekken ook schoon in de kast ligt. We draaien hiervoor extra diensten, en alles wordt met de hand gestreken.” En na de feestdagen, ook dan is het nog extra druk. “Alle vlekken er weer uit, schoon de kast in. Iedere kledingstuk gaat hier door onze handen, en is het niet goed genoeg schoon, dan wassen we het nog een keer. Een blouse van zijde, die wassen we gewoon even met de hand.”

Eigen wasbijdrage blijft gelijk

Het wasproces bij DSV is arbeidsintensief. Ga maar na, ieder kledingstuk gaat meerdere keren door mensenhanden. Bovendien is de aanschaf van de machines een serieuze aangelegenheid, vertelt Zonneveld. Volgens hem draait de in-huiswasserij in 2018 break-even. “Maar geld is niet het belangrijkste voor ons, het gaat om onze visie en om de juiste zorg die daar bij past. Door de persoonlijke invulling is een eigen in-huis wasserij gewoonweg perfect voor ons.” Cliënten merken het echter wel degelijk in de portemonnee, weet Van Delft. “De eigen bijdrage nu is vele malen lager dan in de periode dat de was uitbesteed was. Als men nu tien zakdoeken bij de was doet, dan is dat geen enkel probleem. Maar in de oude situatie betaalde men per stuk, nu blijft de eigen wasbijdrage gelijk. Dat geeft een goed gevoel.”

 

 

Powered by:

 

 

shareThisPage